OPF:CVABPEN2 Cizojazyčná příprava AJ 2 - Informace o předmětu
CVABPEN2 Cizojazyčná příprava AJ 2
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Gawlasová (cvičící)
Mgr. Jaroslava Hošková (cvičící)
Mgr. Martina Chylková (cvičící) - Garance
- Mgr. Martina Chylková
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CVABPEN2/01: Čt 8:05–9:40 A111, E. Gawlasová
CVABPEN2/02: Po 13:05–14:40 A216, E. Gawlasová
CVABPEN2/03: Čt 9:45–11:20 A111, E. Gawlasová
CVABPEN2/04: Po 14:45–16:20 A216, E. Gawlasová
CVABPEN2/09: Čt 9:45–11:20 A217, M. Chylková
CVABPEN2/10: Út 8:05–9:40 A211, M. Chylková - Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && !NOWANY( CVABPDE1 Cizojazyčná příprava NJ 1 , CVABPDE2 Cizojazyčná příprava NJ 2 , CVABPDE3 Cizojazyčná příprava NJ 3 , CVABPDE4 Cizojazyčná příprava NJ 4 ) && (ROCNIK(2) || ROCNIK(3))
Předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Student si může zapsat část 2., má-li splněnu část 1., případně studuje-li současně části 1. a 2.
Studentovi, který získá certifikát z cizího jazyka s mezinárodní platností, bude na požádání uznána příslušná část dle dosažené úrovně jazyka. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 250 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 140/250, pouze zareg.: 2/250 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohlubovat znalosti obecné angličtiny a zároveň navázat znalosti obchodní angličtiny v běžných situacích v profesním prostředí tak, aby studenti byli připraveni k úspěšnému uplanění na mezinárodním pracovním trhu. Jsou rozvíjeny všechny jazykové dovednosti - mluvení,čtení, poslech a psaní, s důrazem na mluvený projev.
- Výstupy z učení
- After completing the course students will be able to use essential vocabulary needed for marketing, entrepreneurship, business costs and global trade, to describe the difference between marketing and sale, to speak about advertising, to present a marketing plan, to name some types of companies, to speak about setting up a business in the CR, to use phrases for negotiating, to explain profit, loss, payment, and franchising.
- Osnova
- 1. Marketing and selling ? Sales versus marketing
The role of sales and marketing. The difference between sales and marketing. Smarketing. Comparatives and superlatives. Countable and uncountable nouns.
2. Marketing and selling ? advertising
Marketing activities. Sales activities. Collocations relating to advertising. Persuading. Expressions for persuading. Selling changes. Giving reasons and results. Presentation relating to a marketing plan.
3. Entrepreneurship ? Entrepreneurs
Starting a company. Entrepreneurs? stories. Buying into business. Modal verbs. Verb patterns. Suggestions. Interrupting. Problems and solutions. Gathering product and market information. Making decisions.
4. Entrepreneurship ? Business organization and people
Types of organization. Vocabulary relating to people in business. Collocations relating to enterprise finance. Meetings. Expressions for meetings. Agendas and minutes. Putting information into minutes format. A meeting relating to starting a company.
5. Business costs ? Cutting costs
Personal and business budgets. Fixed costs, variable costs, investments. Cost-cutting and its consequences. Money loses. Future forms and first conditional. Time expressions. Negotiating. Expressions for negotiating. Negotiation relating to the sale of a company.
6. Business costs ? Profit, loss and payment
Vocabulary relating to financial performance. Expressions relating to payment terms. Asking for payment. Identifying threats and promises. Identifying level of politeness.
7. Global trade
International franchising. A franchise investment. Collocations relating to franchising. Expressions used in scheduling. Present perfect tense. Giving updates and handling questions.
- 1. Marketing and selling ? Sales versus marketing
- Literatura
- povinná literatura
- ALLISON, J. and P. EMMERSON. The Business Pre-intermediate, Student´s book. London: Macmillan, 2014. ISBN 978-0-230-43780-7. info
- doporučená literatura
- KARPETA, Janusz a Martina CHYLKOVÁ. Cizojazyčná příprava AJ2: Distanční studijní text. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2024. info
- CHYLKOVÁ, Martina. English Grammar Workbook (Professional English 1-3). Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2015. ISBN 978-80-7510-171-6. info
- TURNBULL, J., 2015. Oxford Advanced Learner´s Dictionary. Oxford Advanced Learner?s Dictionary, 2015. ISBN 978-0-19-479879-2. info
- VINCE, M. New Intermediate Language Practice with key. Macmillan Education, 2007. ISBN 9781405007689. info
- ASPINALL, T. and G. BETHEL. Test your business vocabulary in use. Cambridge: CUP, 2007. ISBN 987-0-521-53254-9. info
- Bürger, J. Velký ekonomický slovník anglicko-český/ česko-anglický. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7238-639-0. info
- MURPHY, R. English Grammar in Use. 3rd Edition. Cambridge: CUP, 2006. ISBN 0521537622. info
- DYNDA, A. a E. DYNDOVÁ. Česko-anglický obchodní poradce. Praha: Pragoeduca, 2004. ISBN 80-7310-017-7. info
- Výukové metody
- seminární výuka
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích průběžné testy - ústní 30 bodů zápočtový test 70 bodů 60% požadováno k zápočtu
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Požadavky na studenta: docházka na semináře, průběžný test.
Hodnotící metody: účast a diskuze na seminářích (10 % hodnocení), průběžný ústní test (30 % hodnocení), závěrečný zápočtový test (70 % hodnocení). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2024/CVABPEN2