PEMBKNOP Nauka o podniku

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2020
Rozsah
12/0/0. Přednáška 12 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Šárka Čemerková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Šárka Čemerková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PEMBKNOP/01: Čt 15. 10. 17:15–18:50 AULA, Čt 12. 11. 17:15–18:50 AULA, Čt 3. 12. 17:15–18:50 AULA, Š. Čemerková
PEMBKNOP/02: Pá 23. 10. 13:05–14:40 B308, Pá 20. 11. 13:05–14:40 B308, Pá 11. 12. 13:05–14:40 B308, Š. Čemerková
Předpoklady
FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/120, pouze zareg.: 0/120
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vysvětlit základní pojmy související s popisem podniku, činnostmi podniku, podstatou podnikání a poskytnout přehled o jednotlivých činnostech podniku a jejich řízení (nákup, výroba, odbyt, personální práce, financování, investiční činnost), dále o cílech podniku, organizační výstavbě, efektivnosti podniku v aplikaci na praktickém podnikovém početnictví.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Charakteristika podniku a podstata podnikání
    2. Cíle podniku, jeho funkce a vymezení okolí podniku
    3. Typologie a morfologie podniků
    4. Život podniku (založení, růst, stabilizace, krize, sanace, zánik)
    5. Organizační výstavba v podniku
    6. Podnikové řízení (obsah, fáze, strategické, taktické, operativní řízení, podnikové plánování)
    7. Efektivnost podniku a její základní atributy
    8. Majetková a kapitálová výstavba podniku
    9. Výrobní a nákupní činnosti v podniku
    10.Prodejní činnosti podniku
    11.Personální práce (cíle, organizace, plánování, atd.)
    12.Financování podniku
    13.Investiční činnost
Literatura
    povinná literatura
  • ČEMERKOVÁ, Š., J. ŠEBESTOVÁ a K. STELMACH. Nauka o podniku I. Bratislava. ISBN 978-80-89553-43-3. 2016. info
  • ČEMERKOVÁ, Š., J. ŠEBESTOVÁ a K. STELMACH. Nauka o podniku II. Bratislava. ISBN 978-80-89553-44-0. 2016. info
    doporučená literatura
  • VÁCHAL, J., VOCHOZKA, M., a kol. Podnikové řízení. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4642-5. 2013. info
  • KURATKO, D. F. Entrepreneurship: Theory, Process, Practice. Cengage Learning. ISBN 9781285051758. 2012. info
  • DVOŘÁČEK, J., SLUNČÍK, P. Podnik a jeho okolí. Jak přežít v konkurenčním prostředí. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-224-3. 2012. info
  • SYNEK, M. a kol. Manažerská ekonomika. 5. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3494-1. 2011. info
  • VOCHOZKA, M. Metody komplexního hodnocení podniku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3647-1. 2011. info
  • M. Synek, E. Kislingerová. Podniková ekonomika. 5., přeprac. a dopl. vyd. C.H. Beck, Praha. ISBN 978-80-7400-336-3. 2010. info
  • SRPOVÁ, J. , ŘEHOŘ, V. A KOL. Základy podnikání. Praha. ISBN 978-80-247-3339-5. 2010. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
monologická (výklad, přednáška)
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
krátké testy v průběhu semestru zaměřené na teorii
průběžný test zaměřený na výpočet příkladů
závěrečný test pro ověření znalostí z celého rozsahu předmětu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.