OPF:CVABPCDM Destinační management - Informace o předmětu
CVABPCDM Destinační management
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2022
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Jiří Vaníček, CSc. (přednášející)
Mgr. Klára Václavínková (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Jiří Vaníček, CSc.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 22. 9. 8:05–11:20 VD110, Čt 6. 10. 8:05–11:20 VD110, Čt 20. 10. 8:05–11:20 VD110, Čt 3. 11. 8:05–11:20 VD110, Čt 17. 11. 8:05–11:20 VD110, Čt 1. 12. 8:05–11:20 VD110, Čt 15. 12. 8:05–9:40 VD110
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && (ROCNIK(2) || ROCNIK(3))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 34 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/34, pouze zareg.: 0/34 - Mateřské obory/plány
- Cestovní ruch a turismus (program OPF, B_CRT)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti související s institucionálním řízením ve veřejnoprávním a podnikatelském sektoru cestovního ruchu. Student získává znalosti z oblasti řízení destinace cestovního ruchu, tvorby produktů a plánování udržitelného rozvoje cestovního ruchu. Po absolvování předmětu se bude orientovat v oblasti politiky cestovního ruchu a institucionálnhoí řízení cestovního ruchu, způsobech organizace cestovního ruchu v jednotlivých turistických regionech, v produktech destinací, v management destinací a společném řízení a strategickém působení různorodých partnerů v destinaci cestovního ruchu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy řízení destinace - určit a popsat současné domácí a zahraniční trendy v oblasti tvorby produktu destinace - popsat faktory, jež ovlivňují řízení destinace - aplikovat metody strategického řízení destinačního managementu - navrhnout prvky partnerství v oblasti řízení rozvoje destinace
- Osnova
- 1. Politika cestovního ruchu a institucionální řízení cestovního ruchu
Způsob organizace cestovního ruchu v jednotlivých turistických regionech, funkční model organizace, zkušeností v zahraničí, modely řízení destinací. Třístupňový model organizace, problematika marketingu a řízení cestovního ruchu na úrovni krajů. Trvale udržitelný cestovní ruch a destinace cestovního ruchu.
2. Vývoj a prvky destinačního managementu
Koncepce rozvoje destinací v 70. a 80. letech minulého století, jejich cíle a prostředky a opatření potřebná k dosažení cílů. Vývoj destinačního managementu dle tří období. Současné principy řízení cestovního ruchu v destinacích - kooperace aktérů ze soukromého i veřejného sektoru. Jednotlivé subjekty v systému řízení.
3. Typologie destinací cestovního ruchu a vymezení turistických regionů
Pojetí destinací cestovního ruchu, pojetí v širším smyslu, administrativně vymezená územní jednotka, účelově zaměřená územní jednotka, apod. Vymezení turistických regionů a jejich klasifikace.
4. Využití potenciálu destinace pro rozvoj cestovního ruchu
Potenciál cestovního ruchu, celkový potenciál, kategorie dílčích potenciálů cestovního ruchu a charakteristika tří hlavních forem.
5. Tvorba produktů destinačního managementu
Destinace musí vytvářet produkt cestovního ruchu, nabídka turistických atraktivit pro vícedenní pobyt turisty v turistickém regionu. Formy produktu, slevové karty.
6. Partnerství v destinačním managementu
Základní předpoklad efektivního řízení destinace, partnerství soukromého, veřejného a neziskového sektoru za podpory obyvatel destinace. Komunikace vůči zákazníkovi, komunikace mezi stakeholdery, spolupráce mezi sektory i spolupráce uvnitř jednotlivých sektorů.
7. Marketing destinace cestovního ruchu
Marketingový mix v destinaci cestovního ruchu, jeho orientace, cílové trhy, specifické marketingové mixy. Marketingový mix, 6 hlavních prvků marketingového mixu a jejich vymezení (produkt - služby, cena, distribuce, propagace, lidé, kooperace neboli partnerství).
8. Přístupy a koncepty řízení cestovního ruchu na regionální úrovni
Management destinací a odlišnosti od podnikového managementu. Společné řízení a strategické působení různorodých partnerů, respektování šesti základních faktorů: systémy klíčových obchodů, sítě pro využití trhu, politika obchodních značek, řízení kvality, řízení výchovy a vzdělávání, společnost pro řízení destinací. Globalizace a integrace v cestovním ruchu.
- 1. Politika cestovního ruchu a institucionální řízení cestovního ruchu
- Literatura
- povinná literatura
- PALATKOVÁ, M. Marketingový management destinací. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3749-2. info
- VANÍČEK, J. Destinační management a marketing. Spolupráce soukromého a veřejného sektoru. Vzdělávací modul 3. Jihlava: Vysoká škola polyte, 2008. info
- doporučená literatura
- KOTÍKOVÁ, H. a E. SCHWARTZHOFFOVÁ. Cestovní ruch a rekreace: Organizace, řízení a marketing v destinaci. Olomouc: Papírtisk, 2014. ISBN 978-80-244-4430-7. info
- PLZÁKOVÁ, L. a P. STUDNIČKA. Řízení cestovního ruchu v České republice ? minulost, současnost, budoucnost. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2014. ISBN 978-80-7478-593-1. info
- NEJDL, K. Management destinace CR. Praha: VŠH, 2010. ISBN 978-80-87411-08-7. info
- KIRÁĽOVÁ, A. Marketing destinace cestovního ruchu. Praha: Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-56-4. info
- FORET, M. a V. FORETOV. Jak rozvíjet místní cestovní ruch. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0207-X. info
- Výukové metody
- - teoretická příprava, - prezentace a obhajoba seminární práce, - řešení případových studií, - průzkum činnosti destinačních společností prostřednictvím dotazníkového šetření.
- Metody hodnocení
- - 60 % povinná účast na seminářích (10 % hodnocení), - vypracování seminární práce a její úspěšná obhajoba (10 % hodnocení), - aktivní zapojení do výzkumné činnosti katedry (20 % hodnocení), - písemná zkouška (60 % hodnocení).
- Informace učitele
- Požadavky na studenta: účast na seminářích, vypracování seminární práce.
Hodnotící metody: 60 % povinná účast na seminářích (10 % hodnocení), vypracování seminární práce a její úspěšná obhajoba (10 % hodnocení), aktivní zapojení do výzkumné činnosti katedry (20 % hodnocení), písemná zkouška (60 % hodnocení). - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2022/CVABPCDM