OPF:CVABPJA2 Angličtina 2 - Informace o předmětu
	CVABPJA2 Angličtina 2
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Krystyna Heinz (cvičící)
 Mgr. Jaroslava Hošková (cvičící)
 Mgr. Martina Chylková (cvičící)
 PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. (cvičící)
 Mgr. Irena Veselíková (cvičící)
- Garance
- Mgr. Martina Chylková
 Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
 Kontaktní osoba: Mgr. Klára Václavínková
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CVABPJA2/01: Po 11:25–13:00 VD106, J. Hošková
 CVABPJA2/02: Po 9:45–11:20 VD106, M. Chylková
 CVABPJA2/03: St 8:55–10:30 A217, K. Heinz
 CVABPJA2/04: St 10:35–12:10 A217, K. Heinz
 CVABPJA2/05: Út 8:05–9:40 A422, J. Karpeta
 CVABPJA2/06: Po 8:05–9:40 VD105, I. Veselíková
 CVABPJA2/07: Po 9:45–11:20 VD105, I. Veselíková
 CVABPJA2/08: Po 11:25–13:00 VD105, I. Veselíková
 CVABPJA2/12: Čt 8:55–10:30 A501, I. Veselíková
 CVABPJA2/13: Čt 11:25–13:00 A501, I. Veselíková
 CVABPJA2/14: Čt 13:05–14:40 A501, I. Veselíková
 CVABPJA2/15: Čt 14:45–16:20 A501, I. Veselíková
- Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && !NOWANY( CVABPJN1 Němčina 1 , CVABPJN2 Němčina 2 , CVABPJN3 Němčina 3 , CVABPJN4 Odborný jazyk německý 4 ) && (ROCNIK(2) || ROCNIK(3))
 Předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
 Student si může zapsat část 2., má-li splněnu část 1., případně studuje-li současně části 1. a 2.
 Studentovi, který získá certifikát z cizího jazyka s mezinárodní platností, bude na požádání uznána příslušná část dle dosažené úrovně jazyka.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
 
 Předmět si smí zapsat nejvýše 390 stud.
 Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 228/390, pouze zareg.: 4/390
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohlubovat znalosti obecné angličtiny a zároveň navázat znalosti obchodní angličtiny v běžných situacích v profesním prostředí tak, aby studenti byli připraveni k úspěšnému uplanění na mezinárodním pracovním trhu. Jsou rozvíjeny všechny jazykové dovednosti - mluvení,čtení, poslech a psaní, s důrazem na mluvený projev.
- Výstupy z učení
- After completing the course students will be able to use essential vocabulary needed for marketing, entrepreneurship, business costs and global trade, to describe the difference between marketing and sale, to speak about advertising, to present a marketing plan, to name some types of companies, to speak about setting up a business in the CR, to use phrases for negotiating, to explain profit, loss, payment, and franchising.
- Osnova
- 1. Marketing and selling ? Sales versus marketing
 The role of sales and marketing. The difference between sales and marketing. Smarketing. Comparatives and superlatives. Countable and uncountable nouns.
 2. Marketing and selling ? advertising
 Marketing activities. Sales activities. Collocations relating to advertising. Persuading. Expressions for persuading. Selling changes. Giving reasons and results. Presentation relating to a marketing plan.
 3. Entrepreneurship ? Entrepreneurs
 Starting a company. Entrepreneurs? stories. Buying into business. Modal verbs. Verb patterns. Suggestions. Interrupting. Problems and solutions. Gathering product and market information. Making decisions.
 4. Entrepreneurship ? Business organization and people
 Types of organization. Vocabulary relating to people in business. Collocations relating to enterprise finance. Meetings. Expressions for meetings. Agendas and minutes. Putting information into minutes format. A meeting relating to starting a company.
 5. Business costs ? Cutting costs
 Personal and business budgets. Fixed costs, variable costs, investments. Cost-cutting and its consequences. Money loses. Future forms and first conditional. Time expressions. Negotiating. Expressions for negotiating. Negotiation relating to the sale of a company.
 6. Business costs ? Profit, loss and payment
 Vocabulary relating to financial performance. Expressions relating to payment terms. Asking for payment. Identifying threats and promises. Identifying level of politeness.
 7. Global trade
 International franchising. A franchise investment. Collocations relating to franchising. Expressions used in scheduling. Present perfect tense. Giving updates and handling questions.
- Literatura
- povinná literatura
- Allison, J. & P. Emmerson (2014). The Business Pre-intermediate, Student´s book. London: Macmillan.
- Karpeta, J. & M. Chylková, (2024). Cizojazyčná příprava AJ 2. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF. Dostupné v IS SU.
 - doporučená literatura
- Bethell, G., & Aspinall, T. (2007). Test your business vocabulary in use. Cambridge: Cambridge University Press
- Chylková, M. (2015). English Grammar Workbook (Professional English 1-3). Karviná: SU OPF.
- Murphy, R (2019). English grammar in use: a self-study reference and practice book for intermediate learners of English: with answers and ebook. Fifth edition. Cambridge: Cambridge University Press,
- Turnbull, J. (2020). Oxford Advanced Learner’s Dictionary. 10th Edition. Oxford: OUP.
 
- Výukové metody
- Seminární výuka
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích průběžné test - ústní 30 bodů zápočtový test 70 bodů 60% požadováno k zápočtu
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Požadavky na studenta: docházka na semináře, průběžné test.
 Hodnotící metody: účast a diskuze na seminářích (10 % hodnocení), průběžný ústní test (30 % hodnocení), závěrečný zápočtový test (70 % hodnocení).
- Další komentáře
- Studijní materiály
 Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
 
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2025/CVABPJA2