FPF:UBKKN057 Literary Communication - Course Information
UBKKN057 Literary Communication
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2011
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou znalosti z teorie a dějin literatury na úrovni střední školy.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- Library Science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout posluchačům nástin percepce literárního díla v systému literární komunikace, charakterizovat základní systémové komponenty - autora, dílo, čtenáře - z hlediska literární vědy, estetiky, psychologie a bibliopsychologie. Důraz je kladen rovněž na charakteristiku uměleckých a estetických kvalit literárního díla ve společensko-historickém kontextu.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Čtení, četba, čtenářství - terminologie. Četba a její druhy. Pasivní a aktivní četba.
2. Vnímání uměleckého literárního díla. Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola recepční estetiky.
3. Literární komunikace.1. Čtení, četba, čtenářství - terminologie. Četba a její druhy. Pasivní a aktivní četba.
2. Vnímání uměleckého literárního díla. Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola recepční estetiky.
3. Literární komunikace. Formy komunikace. Problematika znakového vnímání a dorozumívání - typologie znaků. Literární komunikace a její specifika.
4. Teorie estetických informací. Představitelé myšlenkových proudů v teorii estetických informací.
5. Umělecké literární dílo. Rozdíl v pojetí věcného a uměleckého literárního díla. Struktura literárního díla. Specifika vnímání uměleckého literárního díla.
6. Základní estetické kategorie. Estetický předmět, estetický proces a estetická hodnota. Umělecká hodnota literárního díla. Literatura umělecká, oddechová, populární, triviální, bestseller, evergreen.
7. Autor. Psychologický výklad tvůrčího procesu. Charakteristika tvořivé umělecké osobnosti. Typologie autora v pojetí K. G. Junga, E. Kretschmera, J. Eysencka, S. Freuda.
8. Čtenář. Četba jako potřeba - motivace četby - funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost čtenáře. Typologie čtenáře.
9. Perspektivy četby. Vliv technických vynálezů a demokratizace kultury na rozvoj četby v l9 století. "Revoluce knihy" v 50 letech 20 stol. Četba v postmoderní době.
- 1. Čtení, četba, čtenářství - terminologie. Četba a její druhy. Pasivní a aktivní četba.
- Literature
- Teaching methods
- Lecturing
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- Written exam
The analysis of student 's performance - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2011/UBKKN057