FPF:UBKKN057 Literary Communication - Course Information
UBKKN057 Literary Communication
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou znalosti z teorie a dějin literatury na úrovni střední školy.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- Library Science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout posluchačům nástin percepce literárního díla v systému literární komunikace, charakterizovat základní systémové komponenty - autora, dílo, čtenáře - z hlediska literární vědy, estetiky, psychologie a bibliopsychologie. Důraz je kladen rovněž na charakteristiku uměleckých a estetických kvalit literárního díla ve společensko-historickém kontextu.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pojem literatura.
2. Umělecké literární dílo ? pojem a struktura. Rozdíl v pojetí věcného a uměleckého literárního díla. Struktura literárního díla. Specifika vnímání uměleckého literárního díla.
3. Vnímání uměleckého literárního díla. Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola recepční estetiky.
4. Teorie estetických informací. Představitelé myšlenkových proudů v teorii estetických informací. Základní estetické kategorie. Estetický předmět, estetický proces a estetická hodnota. Literatura umělecká, oddechová, populární, triviální, bestseller, evergreen.
5. Literární komunikace. Formy komunikace. Problematika znakového vnímání a dorozumívání - typologie znaků. Literární komunikace a její specifika.
6. Autor. Psychologický výklad tvůrčího procesu. Charakteristika tvořivé umělecké osobnosti. Typologie autora v pojetí K. G. Junga, E. Kretschmera, J. Eysencka, S. Freuda.
7. Čtení a četba. Základní terminologická východiska pro poznání kategorie ?čtenář?. Četba aktivní a pasivní.
8. Čtenář. Četba jako vyšší lidská potřeba - motivace četby, funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost čtenáře. Typologie čtenáře.
9. Perspektivy četby. Vliv technických vynálezů a demokratizace kultury na rozvoj četby v 19. století. "Revoluce knihy" v 50. letech 20 stol. Četba v postmoderní době.
- 1. Pojem literatura.
- Literature
- required literature
- ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005. ISBN 80-86903-09-5. info
- STÖHRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2001. ISBN 80-7192-500-4. info
- HAMAN, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha : ČS, 1991. info
- LIBA, P. Čitatel a literárny proces. Bratislava : Tatran,, 1987. info
- DRVOTA, S. Osobnost a tvorba. Praha : Avicenum, 1973. info
- recommended literature
- KŘIVÁ, E. Teorie literární komunikace a její psychologické aspekty. Čtenář,, l995, 47, č. 9, 10, 11, l2. info
- Teaching methods
- Lecturing
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis - Assessment methods
- Grade
The analysis of student 's performance
Written test - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
Activity Difficulty [h] Domácí příprava na výuku 15 Příprava na zkoušku 25 Semestrální práce 15 Účast na výuce 26 Summary 81
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UBKKN057