UNZSOP020 Basics of Pedagogy and Education in Nursing

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
0/10/26. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Křáková (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Mon 5. 2. 13:05–17:10 C303, Mon 12. 2. 13:05–17:10 C303
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP020/A: Tue 26. 3. 13:05–17:10 C303, Wed 27. 3. 13:05–17:10 C303, Tue 9. 4. 8:05–13:00 C301, Thu 11. 4. 8:05–12:10 C301, L. Křáková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení dětské sestry na děti všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Dále je předmět zaměřen na získání základních znalostí o edukačním působení dětské sestry na dítě všech věkových skupin, jeho rodinu a komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u dětí, ale i u dalších členů rodiny a zdravotnického týmu.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace pacientů v ošetřovatelství a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu pacienta. Umí charakterizovat zásady edukace pacientů. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta. Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u pacienta. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma. Obecná způsobilost (kompetence): Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací pacientovi nebo skupině pacientů. Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Klíčové kategorie a pojmy z pedagogiky a věd o edukaci (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita – způsobilost učit se…). 2. Předmět základů pedagogiky a edukace pro ošetřovatelství v rámci konceptu celoživotního učení (CŽU). 3. Vznik pedagogiky, andragogiky a gerontagogiky. 4. Soustava pedagogických věd (základní, hraniční, aplikované) a pomocné podpůrné vědy (filosofie, psychologie, sociologie). 5. Složky výchovy + principy + formy a metody. 6. Kompetence vychovávaného a vychovatele. 7. Andro-didaktika (motivační faktory a docilita dospělého jedince, cíle, obsah, formy a metody, pomůcky, prostředky a didaktická technika). 8. Edukace v ošetřovatelství (stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta). 9. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů, edukace a proces změny, dokumentace edukace). 10. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu). 11. Edukace v primární péči – tvorba edukačních plánů v preventivních programech. 12. Edukace v sekundární péči – tvorba edukačních plánů u konkrétních onemocnění. 13. Edukace rodinných příslušníků, edukace v komunitní péči – tvorba edukačních plánů na základě klinických zkušeností z odborné praxe, modelové situace.
Literature
    required literature
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z: elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=222.
  • KALNICKÝ, Juraj. Od androdidaktiky ke gerontodidaktice (From Androdidactics to Gerontodidactics). 1st ed. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2018, 121 pp. n/a. ISBN 978-80-7329-443-4. info
  • KALNICKÝ, Juraj. Determinanty efektivnosti edukačního procesu (Determinants of Educational Process Effectivenes). 1st. ed. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2017, 92 pp. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, Juraj. studijní opora Pedagogika pro SP 2017 (textbook Pedagogy). Online. 1. v elektronické podobě. Opava: FVP SU, 2017, 130 pp. info
    recommended literature
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. 62 s. ISBN 978-80-7262-845-2.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky - Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-2620-872-3.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-2621-228-7.
  • KALEJA, M. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-630-0.
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • RABASOVÁ, Pavlína. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství (Content validation of nursing diagnosis of ineffective breastfeeding in the context of neonatological nursing). LOGOS POLYTECHNIKOS. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, vol. 10, No 1, p. 44-62. ISSN 1804-3682. URL info
  • MATYSOVÁ, Anna and Pavlína RABASOVÁ. Compliance rodičů a dětí s astma bronchiale při dodržování režimových opatření (COMPLIANCE OF PARENTS AND CHILDREN WITH BRONCHIAL ASTHMA DURING OBSERVANCE OF REGIMEN MEASURES). Ošetřovatelské perspektivy. Opava, 2018, vol. 1, No 1, p. 47-61. ISSN 2570-785X. Available from: https://dx.doi.org/10.25142/osp.2018.005Bronchialasthma,child,parent,compliance,regimenmeasures. https://osp.slu.cz/pdfs/osp/2018/01/06.pdf info
  • TAJDUŠOVÁ, Lucie and Pavlína RABASOVÁ. Problematika holení vlasů před neurochirurgickou operací (THE ROLE OF HAIR REMOVAL BEFORE NEUROSURGICAL OPERATIONS). Ošetřovatelské perspektivy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018, vol. 1, No 2, p. 13-28. ISSN 2570-785X. Available from: https://dx.doi.org/10.25142/osp.2018.014. https://osp.slu.cz/pdfs/osp/2018/02/01.pdf info
  • KALNICKÝ, Juraj. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů (Didactic Contribution of Educational Methods with Higher Learners Participation). 1st ed. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2017, 118 pp. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • CIESLAROVÁ, Karmen and Pavlína RABASOVÁ. Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici (Communication with children with autism in an inpatient setting). Online. In Roman Adamczyk. Sborník vědecké a odborné konference s mezinárodní účastí s názvem Pacient je naší prioritou. Vydaní první. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav ošetřovatelství, 2017, p. 10-15. ISBN 978-80-7510-226-3. http://www.slu.cz/fvp/cz/uo/docs/sbornik-2017 info
  • RABASOVÁ, Pavlína. Výsledky obsahové validizace ošetřovatelské diagnózy snížený objem tekutin [dehydratace] u novorozenců (Results of content validation of nursing diagnosis of deficient fluid volume [dehydration] in newborns). In Mezinárodní vědecká konference „Nové trendy ve zdravotnických vědách“, Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. 2016. ISBN 978-80-7561-018-8. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, diskuze, metody kritického myšlení, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80 % docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností), prezentace edukačního plánu na zadané téma a splnění písemného testu je podmínkou pro udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2022, Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UNZSOP020