HKDRPNP012 Příprava volnočasového produktu se zaměřením na kulturní dědictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2023
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radmila Dluhošová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radmila Dluhošová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Jana Stuchlíková (přednášející)
Ing. Jana Stuchlíková (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Pavol Plesník, PhD.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Po 9:45–10:30 209
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
HKDRPNP012/A: Po 10:35–12:10 209, R. Dluhošová, J. Stuchlíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní teoretickou průpravu pro aplikaci prezentace a edukace kulturního dědictví v regionální praxi, konkrétně v kulturním turismu. Je zaměřen na obsahovou a technickou přípravu krátkodobého (5 denní) cvičného forfaitového zájezdu se zaměřením a) na klienty se specifickými potřebami, vyplývajícími z věku a sociálního postavení (senioři, rodiny s dětmi, nízkopříjmové rodiny) se zaměřením na kulturní dědictví českých zemí s akcentem na české země, příhraniční oblasti a regiony s kulturními a historickými vazbami na českou minulost, anebo b) na klienty se specifickými požadavky z určité oblasti kulturního turismu (poučení klienti s nadstandardními tematickými požadavky). Student je veden k práci v týmu, schopnosti koordinovat svou činnost dle zadání managementu projektu, uplatňuje své teoretické schopnosti a dovednosti z absolvovaných předmětů. Dokáže využívat možností networkingu kulturních organizací a institucí pečujících a prezentujících kulturní dědictví a zařízení cestovního ruchu na regionální, národní i mezinárodní úrovni.
Osnova
  • 1. Teoretická průprava; literatura, informační zdroje.
  • 2. Přístupný turismus; služby pro poučené klienty se specifickými požadavky na obsah produktu.
  • 3. Výběr tématu, destinace.
  • 4. Zpracování rámcového programu forfaitového zájezdu pro osoby se specifickými potřebami/speciálními požadavky.
  • 5. – 6. Topografická a chronologická příprava forfaitového zájezdu.
  • 7. – 8. Cenová kalkulace, poptávky, zajištění jednotlivých služeb (doprava, ubytování, prohlídky).
  • 9. – 11. Příprava průvodce pro realizaci produktu (destinace, objekty, osobnosti ad.) s přihlédnutím ke zvolené klientele 12. Kontrola stavu přípravy produktu.
  • 13. Vyúčtování a vyhodnocení produktu (teoretický vstup).
  • Příklady forfaitových zájezdů:
  • a) pro klienty se specifickými potřebami (pro seniory, rodiny s dětmi): Lázeňské tradice a současnost Kladska; Hradec nad Moravicí/Pernštejn/Lednicko-Valtický areál; Velkomoravské dědictví ad.
  • b) pro klienty se specifickými požadavky: České stopy v Porýní; Vítkovické železárny, management a mezinárodní kontext; Folklórní tradice a festivaly moravsko-rakouského pomezí; Gorolské kulinární tradice ad.
Literatura
    povinná literatura
  • Athena na cestách. Přístupný cestovní ruch v kostce. Třinec, 2010. URL info
  • Chocholoušková, K. Tvorba zájezdů pro individuální klientelu. Bakalářská práce, VŠE, FMZ, Praha 2016.
  • Jančo, M. - Burešová, K. - Šefců, O. (eds.). Jak dobýt hrad: památky takřka bez bariér: seznam vybraných nemovitých kulturních památek přístupných pro osoby se sníženou schopností pohybu. Praha: Národní památkový ústav, ústřední pracovi, 2007. ISBN 978-80-87104-09-5. info
  • MELICHÁREK, M. Řešení modelových situací v cestovním ruchu. Praha: Idea Servis, 1999. ISBN 80-901462-2-8. info
  • ORIEŠKA, J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. Praha: Idea Servis, 1999. info
  • ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. Praha: IDEA SERVIS, 2010. ISBN 978-80-85970-68-5. info
    doporučená literatura
  • Doporučená literatura dle tématu a charakteru produktu.
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Písemná příprava na exkurzi/animační program; docházka na seminář (75%).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, zima 2023, zima 2024.