HKDRPNP012 Příprava volnočasového produktu se zaměřením na kulturní dědictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radmila Dluhošová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radmila Dluhošová, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 11:25–12:10 H9
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
HKDRPNP012/A: Út 12:15–13:50 H9, R. Dluhošová, I. Korbelářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní teoretickou průpravu pro aplikaci prezentace a edukace kulturního dědictví v regionální praxi, konkrétně v kulturním turismu. Je zaměřen na obsahovou a technickou přípravu krátkodobého (5 denní) cvičného forfaitového zájezdu se zaměřením a) na klienty se specifickými potřebami, vyplývajícími z věku a sociálního postavení (senioři, rodiny s dětmi, nízkopříjmové rodiny) se zaměřením na kulturní dědictví českých zemí s akcentem na české země, příhraniční oblasti a regiony s kulturními a historickými vazbami na českou minulost, anebo b) na klienty se specifickými požadavky z určité oblasti kulturního turismu (poučení klienti s nadstandardními tematickými požadavky). Student je veden k práci v týmu, schopnosti koordinovat svou činnost dle zadání managementu projektu, uplatňuje své teoretické schopnosti a dovednosti z absolvovaných předmětů. Dokáže využívat možností networkingu kulturních organizací a institucí pečujících a prezentujících kulturní dědictví a zařízení cestovního ruchu na regionální, národní i mezinárodní úrovni.
Osnova
  • 1. Teoretická průprava; literatura, informační zdroje.
  • 2. Přístupný turismus; služby pro poučené klienty se specifickými požadavky na obsah produktu.
  • 3. Výběr tématu, destinace.
  • 4. Zpracování rámcového programu forfaitového zájezdu pro osoby se specifickými potřebami/speciálními požadavky.
  • 5. – 6. Topografická a chronologická příprava forfaitového zájezdu.
  • 7. – 8. Cenová kalkulace, poptávky, zajištění jednotlivých služeb (doprava, ubytování, prohlídky).
  • 9. – 11. Příprava průvodce pro realizaci produktu (destinace, objekty, osobnosti ad.) s přihlédnutím ke zvolené klientele 12. Kontrola stavu přípravy produktu.
  • 13. Vyúčtování a vyhodnocení produktu (teoretický vstup).
  • Příklady forfaitových zájezdů:
  • a) pro klienty se specifickými potřebami (pro seniory, rodiny s dětmi): Lázeňské tradice a současnost Kladska; Hradec nad Moravicí/Pernštejn/Lednicko-Valtický areál; Velkomoravské dědictví ad.
  • b) pro klienty se specifickými požadavky: České stopy v Porýní; Vítkovické železárny, management a mezinárodní kontext; Folklórní tradice a festivaly moravsko-rakouského pomezí; Gorolské kulinární tradice ad.
Literatura
    povinná literatura
  • Athena na cestách. Přístupný cestovní ruch v kostce. Třinec, 2010. URL info
  • Chocholoušková, K. Tvorba zájezdů pro individuální klientelu. Bakalářská práce, VŠE, FMZ, Praha 2016.
  • Jančo, M. - Burešová, K. - Šefců, O. (eds.). Jak dobýt hrad: památky takřka bez bariér: seznam vybraných nemovitých kulturních památek přístupných pro osoby se sníženou schopností pohybu. Praha: Národní památkový ústav, ústřední pracovi, 2007. ISBN 978-80-87104-09-5. info
  • MELICHÁREK, M. Řešení modelových situací v cestovním ruchu. Praha: Idea Servis, 1999. ISBN 80-901462-2-8. info
  • ORIEŠKA, J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. Praha: Idea Servis, 1999. info
  • ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. Praha: IDEA SERVIS, 2010. ISBN 978-80-85970-68-5. info
    doporučená literatura
  • Doporučená literatura dle tématu a charakteru produktu.
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Písemná příprava na exkurzi/animační program; docházka na seminář (75%).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, zima 2024.