FVP:UNZSOK020 Základy pedagogiky a edukace v - Informace o předmětu
UNZSOK020 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 0/5/6. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Křáková (přednášející) - Garance
- Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pediatrické ošetřovatelství (program FVP, PEDO)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení dětské sestry na děti všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Dále je předmět zaměřen na získání základních znalostí o edukačním působení dětské sestry na dítě všech věkových skupin, jeho rodinu a komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u dětí, ale i u dalších členů rodiny a zdravotnického týmu.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace pacientů v ošetřovatelství a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu pacienta. Umí charakterizovat zásady edukace pacientů. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta. Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u pacienta. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma. Obecná způsobilost (kompetence): Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací pacientovi nebo skupině pacientů. Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací.
- Osnova
- 1. Klíčové kategorie a pojmy z pedagogiky a věd o edukaci (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita – způsobilost učit se…). 2. Předmět základů pedagogiky a edukace pro ošetřovatelství v rámci konceptu celoživotního učení (CŽU). 3. Vznik pedagogiky, andragogiky a gerontagogiky. 4. Soustava pedagogických věd (základní, hraniční, aplikované) a pomocné podpůrné vědy (filosofie, psychologie, sociologie). 5. Složky výchovy + principy + formy a metody. 6. Kompetence vychovávaného a vychovatele. 7. Andro-didaktika (motivační faktory a docilita dospělého jedince, cíle, obsah, formy a metody, pomůcky, prostředky a didaktická technika). 8. Edukace v ošetřovatelství (stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta). 9. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů, edukace a proces změny, dokumentace edukace). 10. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu). 11. Edukace v primární péči – tvorba edukačních plánů v preventivních programech. 12. Edukace v sekundární péči – tvorba edukačních plánů u konkrétních onemocnění. 13. Edukace rodinných příslušníků, edukace v komunitní péči – tvorba edukačních plánů na základě klinických zkušeností z odborné praxe, modelové situace.
- Literatura
- povinná literatura
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z: elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=222.
- KALNICKÝ, Juraj. Od androdidaktiky ke gerontodidaktice. 1. vyd. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2018, 121 s. n/a. ISBN 978-80-7329-443-4. info
- KALNICKÝ, Juraj. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. 1st. ed. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7329-428-1. info
- KALNICKÝ, Juraj. studijní opora Pedagogika pro SP 2017. Online. 1. v elektronické podobě. Opava: FVP SU, 2017, 130 s. info
- doporučená literatura
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. 62 s. ISBN 978-80-7262-845-2.
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-2621-228-7.
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky - Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-2620-872-3.
- KALEJA, M. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-630-0.
- RABASOVÁ, Pavlína. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství. LOGOS POLYTECHNIKOS. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, roč. 10, č. 1, s. 44-62. ISSN 1804-3682. URL info
- MATYSOVÁ, Anna a Pavlína RABASOVÁ. Compliance rodičů a dětí s astma bronchiale při dodržování režimových opatření. Ošetřovatelské perspektivy. Opava, 2018, roč. 1, č. 1, s. 47-61. ISSN 2570-785X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.25142/osp.2018.005Bronchialasthma,child,parent,compliance,regimenmeasures. https://osp.slu.cz/pdfs/osp/2018/01/06.pdf info
- TAJDUŠOVÁ, Lucie a Pavlína RABASOVÁ. Problematika holení vlasů před neurochirurgickou operací. Ošetřovatelské perspektivy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018, roč. 1, č. 2, s. 13-28. ISSN 2570-785X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.25142/osp.2018.014. https://osp.slu.cz/pdfs/osp/2018/02/01.pdf info
- KALNICKÝ, Juraj. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. 1. vyd. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2017, 118 s. ISBN 978-80-7329-430-4. info
- CIESLAROVÁ, Karmen a Pavlína RABASOVÁ. Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici. Online. In Roman Adamczyk. Sborník vědecké a odborné konference s mezinárodní účastí s názvem Pacient je naší prioritou. Vydaní první. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav ošetřovatelství, 2017, s. 10-15. ISBN 978-80-7510-226-3. http://www.slu.cz/fvp/cz/uo/docs/sbornik-2017 info
- RABASOVÁ, Pavlína. Výsledky obsahové validizace ošetřovatelské diagnózy snížený objem tekutin [dehydratace] u novorozenců. In Mezinárodní vědecká konference „Nové trendy ve zdravotnických vědách“, Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. 2016. ISBN 978-80-7561-018-8. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, metody kritického myšlení, samostudium.
- Metody hodnocení
- Splnění 80 % docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností), prezentace edukačního plánu na zadané téma a splnění písemného testu je podmínkou pro udělení zápočtu.
- Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 3p+8c hodin.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UNZSOK020