OPF:PEMBKMPU Nákupní marketing - Informace o předmětu
PEMBKMPU Nákupní marketing
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2024
- Rozsah
- 12/0/0. Přednáška 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 15. 3. 9:45–11:20 A211, 13:55–15:30 A211, Pá 12. 4. 9:45–11:20 A211
- Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ( MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAG Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAG Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBKMKT Marketing || PEMBPMAG Marketing || PEMBPMAR Marketing || PEMBPMKT Marketing ) && ROCNIK(3)
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program OPF, B_EKOMAN, směr Marketing a obchod)
- Cíle předmětu
- Nákupní marketing musí v tržní ekonomice vycházet z jiného úhlu pohledu než-li marketing prodeje. Musí se zaměřit se na odlišnosti nákupního procesu na trzích organizací. Cílem předmětu je seznámit posluchače s používáním specifických metod, které jsou využívány v nákupním procesu zejména na průmyslových trzích. Budou objasněna specifika instrumentaria nákupního marketingu a nákupních strategií, včetně elektronického nakupování.
- Osnova
- 1. Základní úkoly a cíle nákupu
2. Specifika nákupních trhů organizací
3. Základní modely nákupního chování organizací
4. Nákupní centrum a nové tendence v modelování nákupního chování
5. Marketingové pojetí nákupu
6. Nákupní marketingový výzkum
7. Tvorba strategického plánu
8. Rozhodování o potřebách
9. Metody zkvalitňování hmotných toků
10. Řízení nákupu
11. Osobnost nákupce
12. Osobnost dodavatele
13. Elektronické nakupování
1. Základní úkoly a cíle nákupu
Postavení nákupu v podniku. Hlavní faktory působící na chování odběratelů při nakupování. Hlavní úkoly a cíle nákupu.
2. Specifika nákupních trhů organizací
Specifika nákupních trhů průmyslových organizací, obchodních organizací a vládních trhů.
3. Základní modely nákupního chování organizací
Modely nákupního chování ve výrobní sféře. Procesní nákupní modely. Systémové nákupní modely.
4. Nákupní centrum a nové tendence v modelování nákupního chování
Nákupní centrum, složení a funkce. Induktivní nákupní modely. Interaktivní modely nákupního procesu
5. Marketingové pojetí nákupu
Informační mix. Produktový mix a mix kvality. Dodavatelský a kontraktační mix. Cenový mix. Logistický a dodávkový mix. Komunikační mix.
6. Nákupní marketingový výzkum
Informace pro rozhodování v nákupní činnosti. Zdroje informací na trhu nabídky. Sekundární a primární nákupní marketingový výzkum. Informační systém nákupu.
7. Tvorba strategického plánu
Tvorba a fáze strategického nákupního plánu. Situační analýza, SWOT analýza. Specifické nákupní strategie.
8. Rozhodování o potřebách
Metody klasifikace produktů, metoda ABC a další. Plánování materiálové spotřeby a řízení zásob. Metody prognózování materiálových potřeb.
9. Metody zkvalitňování hmotných toků
Zásobovací řetězce. Metody hodnocení dodavatelů, výběr kritérií. Scoring modely volby dodavatelů. Kvalita v procesu nákupu.
10. Řízení nákupu
Podstata nákupní logistiky. Moderní směry v nákupní logistice. Operativní plánování a řízení nákupu. Míra centralizace a decentralizace nákupu.
11. Osobnost nákupce
Specifika osobního nákupního jednání. Vlastnosti nákupce. Průběh a strategie obchodního jednání.
12. Osobnost dodavatele
Volba dodavatele, vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů, překážky vstupu a výstupu dodavatele, transakční rizika.
13. Elektronické nakupování
Základní pojmy a podmínky uplatnění elektronického nakupování v podnikové praxi. Výhody a rizika elektronického nákupu. E-aukce.
- 1. Základní úkoly a cíle nákupu
- Literatura
- povinná literatura
- HECZKOVÁ, M. a P. SÝKOROVÁ. Nákupní marketing. Karviná: SU OPF, 2013. ISBN 978-80-7248-983-1. info
- BENTON, W.C. Purchasing and Supply Chain Management. London: Irwin: Mc Graw-Hill, 2009. ISBN 978-00-712-8913-9. info
- KAPLAN, M., ZRNÍK, J. a KOL. Firemní nákup a e-aukce. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2002-9. info
- doporučená literatura
- MATUŠÍNSKÁ, K. a M. STOKLASA. Marketing in Theory and Practice. Karviná: OPF Karviná, 2012. info
- FIALA, P. Dynamické dodavatelské sítě. Praha: Profesional Publishing, 2010. ISBN 978-80-741-023-2. info
- TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Řízení výroby a nákupu (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1479-0. info
- NENADÁL, J. Management partnerství s dodavateli - Nové perspektivy firemního nakupování. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-152-6. info
- Výukové metody
- Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- seminární práce, zápočtový test
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 50 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Celkem 119 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2024/PEMBKMPU