CVABPCKO Komunikační dovednosti v cestovním ruchu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2019
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hanne-Lore Bobáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Chylková (cvičící)
Garance
PhDr. Hanne-Lore Bobáková, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Lidský faktor v komunikaci, překážky v rozhovoru a jejich zdolávání
    Kritické úvahy o úloze vlastního já v komunikaci. Sebepojetí. Sebeuvědomění. Sebeodhalení. Komunikační šumy. Bariéry v komunikaci.
    2. Zásadní rozhovory a jejich zvládání, atmosféra rozhovoru
    Definice rozhovorů. Dělení rozhovorů. Role vnímání a naslouchání. Procesy ovlivňující vnímání. Vnímání druhých.
    3. Interpersonální komunikace a efektivní řízení konfliktu, krizová komunikace
    Interpersonální komunikace a moc. Konflikty a jejich příčiny. Přístup ke konfliktům a jejich zdolávání.
    4. Mezinárodní obchodní jednání
    Kultura. Pojetí kultury. Význam kultury. Sdílnost z pohledu kultury. Kultura a pohlaví. Vnímání kulturních odlišností.
    5. Přesvědčování jako proces, argumentace, věcná a nevěcná argumentace
    Pravidla přesvědčovacího projevu. Typy přesvědčování. Logické výzvy. Zdůvodnění z analogie. Zdůvodnění příčin a důsledků. Motivační výzvy. Apely důvěryhodnosti.
    6. Metody přesvědčování, manipulace
    Rozdíl mezi přesvědčováním a manipulaci. Třídění metod. Druhy metod a jejich charakteristika. Metodika interogativního přesvědčování. Všeobecná pravidla pro formulaci otázek.
    7. Reakce na špinavé triky a útoky v komunikaci
    Příčiny útoků v komunikaci. Druhy útoků. Reakce na útoky.
    8. Nácvik konkrétního projevu
Literatura
    povinná literatura
  • VOŘÍŠEK, K. a J. VYSEKALOVÁ. Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5385-0. info
  • PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4485-8. info
  • BORG, J. Umění přesvědčivé komunikace. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4821-4. info
    doporučená literatura
  • FRITZSCHE, T. Jak přesvědčivě vyjednávat. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5726-1. info
  • ZAMYKALOVÁ, M. Mezinárodní obchodní jednání. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-28-2. info
Informace učitele
Požadavky na studenta: účast a diskuse na seminářích, nácvik projevu.
Hodnotící metody: povinná účast na seminářích 60 % (10 % hodnocení), diskuze na seminářích (10 % hodnocení), nácvik konkrétního projevu (10 % hodnocení), zápočet (70 % hodnocení).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.