OPF:CVABPCMG Mezinárodní gastronomie - Informace o předmětu
CVABPCMG Mezinárodní gastronomie
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Klára Václavínková (cvičící) - Garance
- Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 8:05–9:40 VD110
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
CVABPCMG/02: Po 10:35–11:20 VD110, K. Václavínková - Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && (ROCNIK(2) || ROCNIK(3))
fakulta(OPF) &&yp_studia(B) &&forma(P) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/50, pouze zareg.: 3/50 - Mateřské obory/plány
- Cestovní ruch a turismus (program OPF, B_CRT)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních znalostí a dovedností z oblasti technologie přípravy a servisu pokrmů a nápojů, organizace společenských akcí, dle nejnovějších poznatků vědy o výživě. Studenti poznají gastronomický provoz, procesy výroby a odbytu, získají základy řízení gastronomického podniku a budou seznámení s cizími i tradiční českou kuchyní a moderními gastronomickými trendy.
- Výstupy z učení
- Student umí charakterizovat odvětví gastronomie, jeho význam a vývoj, chápe význam gastronomie v cestovním ruchu a regionálním rozvoji, umí rozlišovat typy gastronomických zařízení a služeb, analyzovat příležitosti pro rozvoj gastronomické nabídky, zná principy poskytování těchto služeb v praxi, umí formulovat přístupy k tvorbě gastronomické nabídky, orientuje se v klasifikaci gastronomických zařízení, umí popsat a vysvětlit základní metody řízení gastronomických podniků, umí specifikovat základní ekonomické výkonnostní ukazatele v gastronomii, ovládá technologii přípravy pokrmů a nápojů, techniku normování a cenotvorby, zná základy řízení gastronomického provozu, umí popsat charakteristiku, potřeby a požadavky cílových skupin klientů, umí pracovat se standardy kvality, měřit je a získávat zpětnou vazbu od klientů, dokáže navrhnout a inovovat gastronomický produkt v návaznosti na vývoj trendů, zná charakteristické rysy cizích kuchyní dle geografického členění a umí připravit jejich typické pokrmy, umí vytvořit podnikatelský záměr gastronomického podniku.
- Osnova
- 1. Význam gastronomie v cestovním ruchu, charakteristika a význam, historický vývoj a formování mezinárodních kuchyní, specifikace nejvýznamnějších představitelů světových kuchyní, společné charakteristiky a rozdíly, vlivy, význam mezinárodní gastronomie pro cestovní ruch, kulinářský cestovní ruch. 2. Nové trendy v gastronomii, zážitková gastronomie, nové stravovací styly, specifika, význam a jeho vliv na rozvoj cestovního ruchu ve světě, nejzásadnější světové gastronomické trendy, foodies a jejich vliv na změnu stravovacích návyků a životního stylu. 3. Klasifikace a řízení gastronomických zařízení Charakteristika, rozdělení a specifikace stravovacích zařízení, komerční a institucionální stravování, stravovací služby, kvalita produktů a nákupní rozhodování zákazníků v gastronomii. 4. Management potravin a nápojů, klasifikace stravovacích zařízení, hotelové stravování, procesy stravovacích provozů, nákupní a skladovací činnosti, výroba a prodej, sestavování plánu výroby a prodeje, tvorba nabídky, jídelní a nápojový lístek, gastronomické akce, řízení činnosti prodejního střediska a zpracovává restaurační zařízení, metody a systémy služeb. 5. Charakteristické rysy zahraničních kuchyní Charakteristické znaky světových kuchyní podle geografického členění, stravovací zvyklosti, středomořská kuchyně, východní, západní, středoevropská a severoevropská kuchyně, orientální kuchyně, africká kuchyně, anglická, americká kuchyně, kanadská a australská kuchyně, asijská kuchyně, jejich vliv na vývoj moderní světové gastronomie. 6. Česká národní a regionální gastronomie Význam a charakteristické rysy české, moravské a slezské gastronomie, význam regionální gastronomie pro rozvoj cestovního ruchu.
- Literatura
- povinná literatura
- Mlejnková, L. a kol. (2009) Služby společného stravování. Praha: VŠE. ISBN 978-80-245-1592-2.
- Kostková, M. (2023) Mezinárodní gastronomie. Distanční studijní text. Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7510-545-5.
- Zimáková, B. (2006) Food & Beverage management. Praha: VŠH. ISBN 978-80-86578-55-2.
- doporučená literatura
- Krejčí, P., a Forman, V. (2006). Základy technologie přípravy pokrmů. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 80-7318-399-4.
- Dittner, P. (2002) Dimension of the Hospitality Industry. 3. ed. New York: Wiley. ISBN 978-0-471-38479-3.
- Metz, R. a kol. (2008) Restaurace a host. Praha: Sobotáles. ISBN 978-80-86706-18-4.
- Štětina, V. a kol. (2002) Jídelní lístek, nástroj řízení a věc prvořadého významu. Praha: Editpress. ISBN 8-238-8884-6.
- Výukové metody
- Přednáška – frontální výuka, práce v týmech, metoda skupinové diskuse a skupinového řešení problémů, kooperativní a kolaborativní učení, brainstorming, exkurze, praktické ukázky dovedností, výuka pomocí případových studií.
- Metody hodnocení
- Hodnotící metody: Vypracování seminární práce a její úspěšná obhajoba (20 % hodnocení), 50 % povinná účast na seminářích, aktivní účast ve výuce a na expertních přednáškách (20 % hodnocení), písemná zkouška (60 % hodnocení).
- Informace učitele
- Požadavky na studenta: 50 % účast na seminářích, zpracování a prezentace seminární práce, aktivní účast ve výuce, nepovinná účast na expertních přednáškách
. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2024/CVABPCMG