Literatura v intermediální perspektivě 1
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Literatura v intermediální perspektivě 1

Nepřehlédněte

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/12/2023 to 24/12/2023.
Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/12/2023 to 31/12/2023.

Základní informace, tipy ke studiu, literatura, studijní opora

1. Průvodní list a organizace kurzu

Cíl výuky:

Kurs seznamuje s literaturou v intermediální perspektivě v blocích věnovaných postupně otázkám intermediality a spojení literatury a hudby, filmu a výtvarného umění.


Osnova:

1. Intermedialita

2. Literatura a hudba

3. Literatura a hudba v intermediálním vztahu

4. Vztah hudby a jazyka. Vztah řeči a hudby. Hudba a mytologie

5. Vztah hudby a literatury u starověkých blízkovýchodních národů a ve starém Řecku. Křesťanský liturgický zpěv. Duchovní písně a hry. Umělá světská tvorba

6. Vznik vícehlasu. Literatura a hudba v ars antiqua a ars nova. Literatura a hudba v české gotice a husitství. Literatura a hudba v renesanci, v období zaalpského humanismu a reformace. Slohová syntéza. Literatura a hudba v českých zemích v 16. století

7. Vztah hudby a literatury v období baroka, klasicismu a romantismu

8. Literatura a výtvarné umění - úvod a základní pojmy

9. Vývoj starověkého umění a jeho reflexe v literární tvorbě

10. Vývoj středověkého umění a jeho reflexe  literární tvorbě

11. Vývoj renesančního umění a jeho reflexe  literární tvorbě

12. Vývoj barokního výtvarného umění a jeho reflexe  literární tvorbě

13. Umění klasicismu a romantismu a jeho reflexe  literární tvorbě

Vyučující

Mgr. Ondřej Haničák, doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs je zakončen zápočtem ve formě testu.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: libor. martinek@fpf.slu.cz, ondrej.hanicak@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 421, (+420) 553 684 490

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací.Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura:

BORDWELL, D. – THOMPSON, K. Umění filmu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011.

CHATMAN, S. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008.

HUTCHEON, L. Teória adaptácie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012.

LAHODA, V. et al. Dějiny českého výtvarného umění IV/1–2, 1890–1938. Praha 1998.

MRAVCOVÁ, M. Od Oidipa k Francouzově milence. Světová literatura ve filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2001.

PEČMAN, R. (ed.) Hudba a literatura. Frýdek-Místek: Okresní vlastivědné muzeum, 1983.

SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001.


Doporučená literatura:

ADORNO, T. W. Úvod do sociologie hudby. Praha: Filosofia, 2015.

AUJEZDSKÝ, P. Od knížky k televiznímu filmu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009.

BROWN, C. S. Music and literature. Hanover, London, University Press od New England, 1987.

BUBENÍČEK, P. Filmová adaptace: hledání interdisciplinárního dialogu. In: Iluminace 2010, č. 1, s. 7–21.

FUKAČ, J. O mnohoznačnosti vztahu hudba–slovo. In: Vokální hudba národů, Brno 1976, s. 55–73.

HUYGHE, R. et al. Umění a lidstvo, encyklopedie 1.4. díl, Praha 1967–974.

JUNGMANN, S. Hudba přítelkyně. Brno: Schneider, 1997.

LÉBL, V. O mezních druzích umění. Nové cesty hudby. Praha 1960.

MACUROVÁ, A. – MAREŠ, P. Text a komunikace: jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Karolinum, 1993.

MATĚJČEK, A. Dějepis umění, I–VI, Praha 1922–1936.

MATĚJČEK, A. Dějiny umění v obrysech, Praha 1948.

MATHAUSER, Z. K intersémiotické problematice uměleckých druhů. In: Uměnovědné studie V. Praha, ÚTDU ČSAV 1984, s. 67–85.

MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.

Music & Word. Sborník z konference Hudba a slovo. Brno 1969.

NOVÁK, R. Hudba jako inspirace poezie. Ostrava: Tilia, 2005.

PIJOAN, J. Dějiny umění 1–10, Praha 1982–1987. 


Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu. 



1. Intermedialita

Po prostudování textu se budete orientovat v základní terminologii intermediality. Termín bude postaven do kontrastu s příbuznými pojmy intertextualita, multitextualita, hypertextualita atd.


V opoře studujeme s. 9-17.

2. Literatura a hudba

Po prostudování textu se budete orientovat v základní terminologii interdisciplinárního vztahu dvou umění – literatury a hudby,ve významných představitelích literárněvědného a muzikologického bádání a ve stěžejních příručkách (dějiny hudby, bibliografické přehledy aj.).

Zorientujete se ve vztahu literatury a hudby v různých druzích vokální či vokálně instrumentální hudby, melodramu, v přesazích do možných typů hudebně slovesné koexistence z hlediska vývoje evropské a české hudby i z hlediska žánrových a formových vidů.


V opoře studujeme s. 18-27.

3. Literatura a hudba v intermediálním vztahu

Studiem textu získáte základní vhled do problematiky intermediálního vztahu mezi dvěma uměními, a to mezi literaturou a hudbou.

Po prostudování textu budete znát: 

• Základní informace z oblasti výzkumu vzájemných vztahů mezi literaturou a hudbou

• Základní rozdíly mezi komparatistickým a intermediálním přístupem ke zkoumání dané tematiky 

• Příbuzné a rozdílné charakteristiky literatury a hudby 

• Historický vývoj vzájemných vztahů mezi literaturou a hudbou 

• Estetický, filozofický a sémiotický přístup ke zkoumání vztahů literatury a hudby 

• Základní charakteristiku intermediálního konceptu umění 

• Odlišné vědecké přístupy k intermedialitě 

• Typologii intermediálních produktů podle I. O. Rajewskyové a W. Wolfa 

• Zvuk jako společný fenomén poezie a hudby, jeho rozdílné využití v poezii a hudbě 

• Tematizování hudby v poezii, vnější a vnitřní stránku motivických proměn 

• Píseň jako kombinaci slovesného textu a hudební složky, příklad kombinace dvou 

samostatných médií


V opoře studujeme s. 28-46.

4. Vztah hudby a jazyka. Vztah řeči a hudby. Hudba a mytologie

V této kapitole se dozvíte základní informace o vztahu mezi hudbou a jazykem, hudbou a řečí, hudbou a mytologií. 


V opoře studujeme s. 47-52.

5. Vztah hudby a literatury u starověkých blízkovýchodních národů a ve starém Řecku. Křesťanský liturgický zpěv. Duchovní písně a hry. Umělá světská tvorba


Tato kapitola pojednává o počátcích vztahu evropské literatury a hudby v období středověku.


V opoře studujeme s. 53-61.

6. Vznik vícehlasu. Literatura a hudba v ars antiqua a ars nova. Literatura a hudba v české gotice a husitství. Literatura a hudba v renesanci, v období zaalpského humanismu a reformace. Slohová syntéza. Literatura a hudba v českých zemích v 16. století


Kapitola se zabývá vztahem hudby a literatury a v období polymelodického slohu. Věnuje se vzniku vícehlasu, obdobím ars antiqua, ars nova a nizozemské školy. Vztah je dále sledován v české gotice a husitství. Dále pak v renesanci, v období zaalpského humanismu a reformace, posléze v tzv. slohové syntéze. Kapitolu zakončuje vztah literatury a hudby v českých zemích v 16. století.


V opoře studujeme s. 62-72.

7. Vztah hudby a literatury v období baroka, klasicismu a romantismu

Po prostudování textů budete znát vztah slovesné a hudební složky v baroku, klasicismu a romantismu. Budete také seznámeni se základními problémy interdisciplinární problematiky hudby v literatuře.


V opoře studujeme s. 73-93.

8. Literatura a výtvarné umění – úvod a základní pojmy

V této kapitole se studenti seznámí se základními vztahy literatury a výtvarného umění, které budou probírány v následujících kapitolách. Ve stručnosti budou představeny základní typy textů, které v souvislosti s výtvarnými díly vznikaly a které měly rovněž zpětně vliv na dobovou uměleckou produkci. Pozornost bude věnována vymezení oborů, druhů a typů umělecké produkce a jejich charakteristice. Kapitola se bude věnovat také základnímu členění architektonické, sochařské a malířské produkce. Opomenuto nezůstane ani užité umění. Studentům budou představeny také základní přístupy k periodizaci a dalšímu kategorizaci výtvarných děl.


V opoře studujeme s. 94-99.

Literatura a výtvarné umění - úvod a základní pojmy
PDF to download

9. Vývoj starověkého umění a jeho reflexe v literární tvorbě

V následující kapitole bude věnována pozornost vývoji umění ve starověku, především v oblasti Mezopotámie, ve starověkém Egyptě, Řecku a Římě. Poukážeme na první známé doklady synkreze obrazového a textové sdělení. Budeme se rovněž zaobírat prvními literárními texty, pojednávajícími o výtvarném umění. Představíme si, jaké literární předlohy umělci v daných epochách využívali. Poukážeme rovněž na reflexi starověkého umění v umělecké tvorbě mladších období.


V opoře studujeme s. 100-113.

Vývoj starověkého umění a jeho reflexe v literární tvorbě
PDF to download

10. Vývoj středověkého umění a jeho reflexe v literární tvorbě

V následující kapitole bude pozornost věnována vývoji umění ve středověku, především v oblasti kontinentální Evropy. Ve stručnosti bude představen vývoj stylu předrománského, románského a gotického. Budeme se rovněž zabývat soudobými literárními texty, pojednávajícími o výtvarném umění. Představíme si, jaké literární předlohy umělci v dané epoše využívali.


V opoře studujeme s. 114-128.

Vývoj středověkého umění a jeho reflexe v literární tvorbě
PDF to download

11. Vývoj renesančního umění a jeho reflexe v literární tvorbě

Kapitola ve stručnosti postihuje základní kontury vývoje výtvarného umění v renesančním období, především v oblasti kontinentální Evropy. Ve zkratce bude představen vývoj architektury, sochařství a plastiky. Bude se rovněž zabývat soudobými literárními texty, pojednávajícími o výtvarném umění. Stručně charakterizovány budou také užívané literární předlohy. Zabývat se budeme rovněž specifickými formami synkreze obrazu a textu, precizovanými v renesančním období. Opomenuta nebude ani charakteristika renesančních architektonických traktátů.


V opoře studujeme s. 129-138.


Vývoj renesančního umění a jeho reflexe v literární tvorbě
PDF to download


12. Vývoj barokního výtvarného umění a jeho reflexe v literární tvorbě

Kapitola představí vývoji výtvarného umění v barokním období, opět především v oblasti kontinentální Evropy. Ve stručnosti bude prezentován vývoj architektury, sochařství a plastiky. Bude se rovněž zabývat soudobými literárními texty, pojednávajícími o výtvarném umění. Představeny budou také užívané literární předlohy. Pozornost bude věnována rovněž kapitolám z dějin barokní knižní kultury.


V opoře studujeme s. 139-147.

Vývoj barokního výtvarného umění a jeho reflexe v literární tvorbě
PDF to download

13. Umění klasicismu a romantismu a jeho reflexe v literární tvorbě. Opakování

V návaznosti na předcházející kapitolu budeme dále sledovat vývoj výtvarného umění v období klasicismu a romantismu. Opět se zaměříme na architekturu, sochařství a malířství. Pozornosti neuniknou ani klíčová literární díla, která ovlivnila soudobou výtvarnou produkci.


V opoře studujeme s. 148-153.

Umění klasicismu a romantismu a jeho reflexe v literární tvorbě
PDF to download


Souhrnný opakovací test