OPF:PEMBPMAV Marketingový výzkum - Informace o předmětu
PEMBPMAV Marketingový výzkum
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2020
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Veronika Kopřivová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. (cvičící)
Ing. Lucie Šokalová (pomocník) - Garance
- Ing. Michal Stoklasa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. - Rozvrh
- St 13:55–15:30 AULA
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PEMBPMAV/02: Po 10:35–11:20 B308, M. Klepek
PEMBPMAV/03: St 13:05–13:50 B308, M. Klepek
PEMBPMAV/04: St 9:45–10:30 B308, M. Klepek
PEMBPMAV/05: Po 8:55–9:40 B308, M. Klepek - Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ( PEMBAMAG Marketing || PEMBPMAG Marketing || PEMBKMAG Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMKT Marketing )
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 127 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/127, pouze zareg.: 0/127 - Mateřské obory/plány
- Cestovní ruch a turismus (program OPF, B_CRT)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN, směr Ekonomika cestovního ruchu)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN)
- Podniková ekonomika a management (program OPF, B_EKOMAN, směr Ekonomika cestovního ruchu)
- Podniková ekonomika a management (program OPF, B_EKOMAN, směr Finance podniku)
- Podniková ekonomika a management (program OPF, B_EKOMAN, směr Management hotelnictví)
- Podniková ekonomika a management (program OPF, B_EKOMAN, směr Marketing a obchod)
- Podniková ekonomika a management (program OPF, B_EKOMAN, směr Podnikání)
- Účetnictví a daně (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Předmět Marketingový výzkum připravuje posluchače ke znalostem a dovednostem sloužícím k cílevědomé a organizované činnosti při získávání informací o vnitřním i vnějším prostředí firmy, o relevantních trzích či některých jejich částech. Cílem kurzu je seznámení posluchačů s konkrétním procesem realizace marketingového výzkumu, jeho interdisciplinárním charakterem, metodologickými přístupy jeho provádění i specifickými druhy, metodami, prostředky a technikami výzkumu. Součástí kurzu je i problematika řízení marketingového výzkumu a jeho organizace. Ve své návaznosti a v součinnosti s dalšími kurzy marketingového zaměření, rozšiřuje však pojetí marketingu o znalosti potřebné k aplikaci teoretických poznatků. Posluchači v rámci kurzu řeší praktické příklady s využitím získaných poznatků a zpracovávají závěrečné výzkumné projekty. Svým obsahem má předmět přímé vazby na ostatní volitelné i závazné kurzy včetně zpracovávání diplomových prací.
- Osnova
- 1. Předmět a typologie marketingového výzkumu a proces marketingového výzkumu
2. Marketingový informační systém, databázový marketing
3. Primární a sekundární výzkum, zdroje marketingových informací
4. Kvantitativní a kvalitativní marketingový výzkum
5. Návrh a příprava marketingového výzkumu
6. Tvorba dotazníku, typy otázek, struktura, škálování
7. Metody vyhodnocování získaných dat, zpracování a analýza údajů
8. Využití dalších matematicko-statistických metod v marketingovém výzkumu
9. Regresní a korelační analýza a prognózování časových řad
10. Metody vyhodnocování získaných dat, zpracování a analýza údajů
11. Interpretace a presentace výsledků výzkumu
12. Řízení marketingového výzkumu, etika výzkumu
13. Aplikace marketingového výzkumu
1. Definování problému, specifikace informací, zdroje informací, metody sběru informací, projekt výzkumu, vazby na řízení a rozhodování, fáze marketingového výzkumu, projekt marketingového výzkumu, cíle marketingového výzkumu.
2. Informační systémy v podnicích, vazby a návaznosti marketingového výzkumu a informačního systému, model MIS a jeho jednotlivé složky.
3. Zdroje interní a externí, základní kroky získávání informací, výhody a nevýhody jednotlivých metod, faktory omezující výběr metod získávání informací.
4. Metody pozorování, metody experimentální, metody šetření.
5. Projekt výzkumu, přípravné fáze, definování problému a cílů výzkumu, výběr zdrojů informací a metod výzkumu, pretesty, ověření omezujících faktorů ve výzkumu, harmonogram projektu.
6. Typy dotazování, písemné dotazování, osobní dotazování, telefonické dotazování, hodnocení obsahu otázek, stanovení typu otázek, formulace otázek, stanovení struktury dotazníku, formální úprava dotazníku.
7. Redukce dat, marketingový výzkum nového syceného nealkoholického nápoje (dále jen "Studie"), vytváření nových charakteristik, histogram četnosti, kontingenční tabulky, charakteristiky polohy a variability, parametrické a neparametrické testování statistických hypotéz, jednostranné a oboustranné testy, Chi-kvadrát test pro jeden a dva výběry, Kolomogorov-Smirnovův test, Mann-Whitneyův test, Wilcoxonův párový (znaménkový) test. Řešení příkladů ze Studie.
8. Míry asociace, podmínky správného výběru metody stanovení míry asociace, míry asociace mezi 2 znaky: nominální data (koeficienty kontingence), ordinální data (pořadové koeficienty korelace), poměrová/inervalová data (koeficienty korelace).
9. Regresní analýza, jednoduchá nelineární RA, vícenásobná lineární RA, použití VRA pro nominální prediktory. Prognózy (tržeb) a životní cyklus výrobku, 3 skupiny prognostických metod (krit. odhadu, čas. řad, kauzální), dekompoziční metody časových řad, trendová složka, její hlavní typy a metody, analytické a syntetické metody stanovení trendu. Příklady ze Studie v Excelu.
10. Zdroje chyb při aplikaci metod šetření, chyby v důsledku odmítnutí dotazování, stupeň pochopení otázky, vyjadřovací schopnost respondenta, nedostatky dotazníku, registrační chyby, chyby při zpracování odpovědí, chyby způsobené tazateli.
11. Interpretace výsledků analýzy, presentace výsledků výzkumu, zdroje chyb při interpretaci výsledků výzkumů, návaznosti na řízení marketingových aktivit, následné výzkumy, specifikace nových problémových oblastí, kontinuita výzkumného procesu.
12. Útvary marketingového výzkumu, organizace marketingového výzkumu, mark
- 1. Předmět a typologie marketingového výzkumu a proces marketingového výzkumu
- Literatura
- povinná literatura
- KOZEL, R., MYNAŘOVÁ, ,L. a H. SVOBODOVÁ. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3527-6. info
- FORET, M., STÁVKOVÁ, J. Marketingový výzkum - jak poznávat své zákazníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0385-8. info
- doporučená literatura
- BEDNARČÍK, Zdeněk a Jaroslav RAMÍK. Marketingový výzkum. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2014. ISBN 978-80-7248-981-7. info
- MALHOTRA, N. K., BIRKS D. F. a P. A. WILLS. Marketing Research. Harlow: Pearson Education Limited, 2012. ISBN 978-0273725855. info
- ALVESSON, M., KÄRREMAN, D. Qualitative Research and Theory Development: mystery as method. Los Angeles: Sage, 2011. ISBN 978-0-85702-324-7. info
- SONNTAKI, C. N. Marketing Research. Ebrary, 2010. ISBN 9788184889000. info
- STÁVKOVÁ, J., DUFEK, J. Marketingový výzkum. Brno, MZLU, 2004. ISBN 80-7157-795-2. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- 50 % účast na seminářích, seminární práce (případová studie), zápočet.
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 77 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Celkem 146 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2020/PEMBPMAV